Sähköautot – VW e-Golf

Golfista lueskellessa tuntui sen kantama jo valmiiksi ahdistavalta. Halusin kuitenkin kokeilla tätä ja sehän onnistui. Auton sain valmiiksi lähes täyteen ladattuna (vaikka olin pyytänyt mahdollisimman tyhjänä jotta voisin testata myös latausnopeutta käytännössä). Ei siinä mitään, käyttöä tulikin samalle illalle heti. Jouduin ajamaan Sörnäisistä Järvenpäähän ja takaisin. Sää oli mukavan räntäsateinen, maassa muutama sentti sohjoa ja lämpötila lähellä nollaa joskaan ei sen alapuolella. Auto näytti rangea yli 200 kilometriä, joten ei kun ajamaan.

Ikkunoiden pitäminen puhtaana vaati lämmityslaitteen vääntelyä hetken, ja sen jälkeen näkymä pysyi pääasiassa kirkkaana. Järkytys oli kuitenkin kova kun pääsin vihdoin perille Järvenpäähän: reilun 40km pätkä räntäsateessa moottoritiellä ~100km/h mittarissa pudotti rangea lähes sadalla kilometrillä. Aloin olla jo hieman huolestunut virran riittämisestä paluumatkalle. Paluumatkalla mittari ei onneksi enää pudonnut yhtään niin pelottavaa vauhtia ja Vantaalle päästyäni jäljellä oli vielä kuutisenkymmentä kilometriä. Kävin näyttämässä autoa vielä vanhemmilleni, isäni kun on innostunut kaikenlaisista autoista ja kokeilee mielellään sähköautojakin jos vaan käsiksi pääsee. Molemmat olimme samaa mieltä: tuon kokoiseksi autoksi ihan kivat tavaratilat (merkittävästi paremmat kuin esim. BMW i3:ssa), takapenkillä viihtyi ihan oikeasti tilan ja mukavuuden suhteen (toisin kuin i3:ssa) ja muutenkin auto tuntui kokoistaan isommalta ja mukavammalta. Hieman höttöinen ajotuntuma söi vähän menoa, jämäkämpi ote kaikkeen olisi ollut enemmän mieleeni.

Kotimatkalla pysähdyin vielä Prismaan testaamaan type2-latauksen tehoa. Auto tolppaan, rauhassa kaupan läpi ostoksia keräten ja takaisin autolle. Pettymys oli kova kun mittarissa oli juuri ja juuri 10km lisää rangea. Ei riitä täyssähkön kanssa edes rauhallisella kauppakäynnillä latausaika (puolisen tuntia) yhtään mihinkään. Pikalaturilla olisi varmaan saanut paremman tuloksen mutta sitä nyt ei enää ehtinyt testata. Ajelin näillä sähköillä kotiin ja aamulla takaisin autoliikkeeseen ja kyllä se ~70km range riitti perille sen ~40km matkan. En sen alemmas uskaltanut tuota päästää ja tiesin liikkeellä olevan pihallaan pikalaturin joten en viitsinyt turhaan stressata auton palauttamista “tyhjänä”.

Mitä siis jäi käteen? Omaan käyttöön 200km rangella varustettu auto ei ole optio. Jos sitä lataisi joka yö kotipihassa ja ajelisi perusajelua Kehä 3:n sisällä, riittäisi tuo varmaan ihan hyvin mihin vaan. Auto on muuten mukava ajaa, tuntuu testatuista sähköautoista ehkä eniten perinteiseltä autolta ja tilaa oli pieneksi pystyperäiseksi ihan riittävästi. Kyllä tällä nelihenkinen perhekin liikkuisi kunhan liian moni perheenjäsenistä ei harrasta lätkää tai golfia (pun intended). Jos tarpeesi ovat tuota luokkaa, käy ihmeessä kokeilemassa!

Auto Herttoniemen VW:ltä. En ole saanut tai pyytänyt mitään etuja tästä tekstistä.

Sähköautot – Hyundai Kona

Konan kohdalla auton saaminen testiin oli yllättävän nihkeää. Sinällään tietysti ymmärrettävää kun autoja oli (kai?) vain se yksi ainoa. Pienellä sähköpostiväännöllä homma kuitenkin järjestyi. Pyysin jälleen auton mahdollisimman tyhjänä koska yksi kiinnostava asia oli ummikkona nimenomaan auton lataamiseen kuluva aika. Päivä sovittiin, menin paikalle. Teimme paperit, katsoimme auton hallintalaitteet läpi ja eikun matkaan.

Ensimmäiseksi huomasin heti, että auto oli ladattu (taas) täyteen. Niinhän suurin osa sen tahtoo, mutta kun olin erikseen pyytänyt ettei näin olisi. Ei siinä mitään, niinhän (lähes) jokainen muukin kauppa oli tehnyt. Mittari näytti noin 400km rangea joten eihän siinä auttanut muu kuin lähteä ajelemaan päämäärättä ympäriinsä jotta saisi akkua kulutettua. Nokka siis kohti Porvoota. Apple CarPlay kuului valikoimaan joten se piti heti testata. Välitön viha-viha -suhde vekotinta kohtaan. Vika ei ole Huyndaissa vaan CarPlayssä. Puheentunnistus ei toiminut lainkaan, käyttölogiikka ontui ja kaikin puolin tuntui siltä että nyt on löytynyt ihan selkeästi surkein Applen tuote ikinä. Autohan tukee myös Android Autoa ja on siinä vaikka mitä muutakin. Tätä puolta en osaa kommentoida kun en androidia omista.

Auto oli tyypillinen pieni citymaasturi – kohtuullisen korkea, muttei ihan niin kapea ja kiikkerä kuin i3. Kyllä tällä moottoritielläkin päästeli menemään. Ratti tosin nyki vähän väliä oudosti ja tuntuma tuntui todella surkealta. Kirosin autoa jo alimpaan helvettiin ennen kuin silmäkulmasta huomasin pienen valon kojelaudassa. Aha, kaista-avustin päällä. Auto yritti pitää itsensä automaattisesti kaistalla ja teki tätä nytkien rattia pienin liikkein aina välillä. En ehkä tykännyt, mutta kyllä tuo pääasiassa työnsä teki. Ja tämähän oli ensimmäinen tutustumiseni kyseiseen ominaisuuteen missään autossa. Myöhemmin löysin sen vielä muistakin, mutta ei siitä sen enempää. Kytkin automatiikat pois, ja kaikki alkoi tuntua paljon luontevammalta. Ohjaus oli ylikorostetun höttöinen niin kuin jostain ihmeen syystä kaikissa testaamissani sähköautoissa (poislukien Teslat). Jos se ei haittaa, homma toimi kivasti. Auto kulki vikkelästi, tehoa riitti vaikkei se mikään superauto ollutkaan, kojelaudalla törröttävä HUD-näyttö antoi olennaiset suoraan silmien eteen ja auto tuntui ihan mukavalta. Ajelin aikani kohti Porvoota, sieltä metsien läpi Lahden moottoritielle ja sieltä takaisin kohti sivistystä. Matkalla pysähdyin näyttämään autoa Teslalla ajavalle kaverille sekä vanhemmilleni. Molemmat pitivät autoa ihan mukavana. Kaikki toimi.

Takaluukkuun tuli kurkattua myös, samoin “etuluukkuun”. Ensimmäinen oli hieman ahtaampi kuin olisin halunnut vaikka kyllähän sinnekin tavaraa tunkee, etenkin jos kaataa penkit alas. Konepellin alta tosin paljastui yllätys, ei siellä mitään etuluukkua ollut. Toinen yllätys tuli vastaan onneksi jo tässä vaiheessa: Autossa ei myöskään ollut type2-latauspiuhaa mukana lainkaan. Hankalaksi olisi mennyt lataamisen testaaminen. Tämä oli paha pettymys, etenkin kun nimenomaan olin painottanut latauksen testaamista koeajoa varatessa. Eipä siinä mitään, koeajolle tuo 400km range riitti ihan kivasti, ja kohtuullisen hyvin se piti paikkansakin vaikka moottoritieajoakin tuli kohtuullisen suuri osa lenkistä.

Mitä jäi käteen? Auto oli miellyttävä ja hiljainen ajaa, ohjaus turhan ylitehostettu (kuten mielestäni monessa autossa nykyään), mediapuoli oli monipuolinen, HUD oli hyvä lisuke, autossa istui ihan mielellään ja tavaraakin sinne saisi tarvittaessa kunhan ei tarvitse takapenkille ihmisiä. Parhaimmillaan ehkä kuitenkin enintään 2+2 -kokoonpanolle, takapenkki oli yli 180-senttiselle hieman ahdas. Kyllä siellä jonkin aikaa istuu mutten haluaisi siellä välttämättä viettää matkaa Helsingistä Turkuun. 400km range teki vaikutuksen – kyllä tällä jo ajelisi suht huoletta pidempiäkin päivämatkoja kunhan välillä malttaisi ladata lisää. Kysymysmerkiksi jäi, kuinka nopeasti lataus oikeasti onnistuisi. Varteenotettava vaihtoehto riittävää rangea etsivälle, tämän edullisemmalla ei löydy oikein mitään vastaavaa.

Auto Metro-autosta Herttoniemestä. En ole pyytänyt enkä saanut mitään itse koeajon lisäksi tekstistä.

Sähköautoilu ilman sähköä

Kaikkea pitää kokeilla. Ainakin lain puitteissa. Päädyin tilanteeseen jossa sähköauto kiinnostaa jossain määrin, mutta ongelmaksi muodostuu sen lataus. Kotona lataus ei ole mahdollista vielä aikoihin koska taloyhtiö ja isännöitsijä vastustavat raivokkaasti. Toimiston parkkihallissa lataus ei ole mahdollista koska sieltä ei löydy sähköä ja isännöitsijä ilmoitti sielläkin ettei muutoksia tule tapahtumaan vuoteen-pariin. Oh well.

Päätin ottaa selvää, onko mahdollista elää sähköauton kanssa samalla tavalla kuin normaalin bensakotteron. Eihän meillä kotipihassa ole bensapumppuakaan. Katujen varsilla on erilaisia latauspisteitä, kaupoissa on enenevässä määrin jopa nopeitakin latauspisteitä, ja jotenkin kuvittelisi että jos kauppakeskuksissa löytää tekemistä tarpeeksi pitkäksi aikaa, tästähän voisi tulla jotain.

Olen ottanut yhteyttä useampaan automyyjään ja pyrkinyt saamaan koeajoon kaikki olennaiset: Audi e-Tron, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona, Kia Niro, Tesla Model ..mikätahansa, Jaguar i-Pace jne. Kaikille olen selittänyt saman tilanteen: Haluan auton mahdollisimman tyhjänä, haluaisin sen mieluusti mahdollisimman pitkälle ajalle jotta voin nimenomaan testata sekä 1) Latauksen nopeutta että 2) auton kulutuksen vastaavuutta range-lukemiin niin kaupungissa kuin maantiellä. Ensimmäinen kohta nimenomaan siksi, että pyrin “tuhlaamaan” autoa mahdollisimman vähän. Mieluummin otan sen ajoon ja ajan suoraan tolpalle ensimmäiseen lataukseen jotta pääsen näkemään minkä verran saan lisää kilometrejä “tankkiin” kauppa- tai salireissun aikana. Sen jälkeen haluaisin ajaa sen verran päivän tai kahden aikana että näen mihin asti lataus putoaa ja lataan tämän jälkeen vielä uusiksi. Toinen latauksista pikalaturissa, toinen hitaammassa. Vielä parempi olisi jos pystyisi testaamaan myös eräistä kaupoista löytyviä todella heikkotehoisia latureita nähdäkseen millä tavalla eroa syntyy.

Osa sähköautoilijoista on naureskellut tälle ja ollut sitä mieltä että kyllähän ne laskea voi. Niin varmaan voi joku sellainen joka tietää kaikki tarvittavat, mutta kuinka moni ‘dino-autoilija’ (kuten sähköautoilijoiden käyttämä viehkeä termi kuuluu) tietää, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Kuinka moni tulee ajatelleeksi, että niin lataustolppia kuin autojen sisäisiä latureita on erilaisia, ja kaksi autoa eivät lataa samasta tolpasta välttämättä yhtä nopeasti? Kaikki autot tankkaavat samalta pistoolilta 50 litraa bensaa täsmälleen samassa ajassa. Kuinka moni osaa huomioida, että 40km moottoritiellä 110km/h voikin auton mielestä tarkoittaa 70km rangen kutistumista? Kuinka moni tietää, että talvella osa autoista lämmittää akkuja ensin useamman hetken ja vasta tämän jälkeen virtaa alkaa valua autoon sisään? Kuinka moni tietää, että lataustöpseleitä on monenlaisia ja kaikki eivät käy kaikkiin? Minä en tiennyt, mutta nyt tiedän ja siksi haluaisin avata tätä kaikkea niille joita se kiinnostaa ymmärrettävällä tavalla.

Minähän en omista sähköautoa vielä. Plugin-hybridin kylläkin, joten osa sähkötouhuista on tullut tutuksi. Osan opin mennessäni ja pyrin selvittämään ne myös muille. Jokaisesta kokeillusta autosta kirjoitan lyhyen postauksen ja pyrin vertailemaan sitä nimenomaan bensa-autoilijan näkökulmasta. En hehkuta hulluna sähkön ylivertaisuutta, vaan yritän miettiä kuinka kukin näistä pärjäisi tavallisella ihmisellä ‘tavallisen’ auton korvikkeena – ja mitä sillä ylimääräisellä rahalla saa, kaikki kun maksavat kohtuullisen reilusti enemmän kuin bensamoottorilliset autot.