Sähköautot – BMW i3

BMW i3 ei ollut alunperin kokeiltavien autojeni listalla koska se oli mielestäni pieni ja ruma. Huomasin Laakkosella vitossarjan bemarin lataustolpassa kiinni ja menin katsomaan lähemmäksi kuvitellen että se olisi ollut jo täyssähköauto. Ei ollut, ja myyjä sanoi että i3 on ainoa täyssähköauto joka heiltä löytyy. Totesin, että olen nähnyt enkä tykännyt kun se oli ruma. Tämä oli vähän samaa mieltä, mutta sanoi että kun sitä oli hieman kokeillut, siihen rupesi tykästymään. Niinhän täytyy tietysti myyjän sanoakin. Sai kuitenkin ylipuhuttua minut kokeilemaan. Onneksi näin.

Auto järjestyi yllättävän pitkälle koeajolle lopulta. Siitä valtavat kiitokset Jumbon Laakkoselle. Muutenkin palvelu oli esimerkillistä alusta loppuun. Ja tämä ei ollut maksettu mainos. En saa Laakkoselta tästä yhtään mitään, enkä ole pyytänytkään. Eivät myöskään tiedä tästä tekstistä etukäteen.

i3 oli ensimmäinen kokeilemani täyssähköauto. Ulkomuoto on todella eksoottinen, sisältä mennään vähintään yhtä eksoottisella lookilla. Kaikki on tehty erilaiseksi ja uudenlaiseksi. Ihan joka hommassa tämä ei ole positiivinen asia – oven kahvat ovat niin omituisessa paikassa että neljä kertaa viidestä riuhtaisin oven kiinni ovilokerosta kiinni pitäen. Takaovet aukeavat taaksepäin, mutta niiden avaamiseksi täytyy avata ensin etuovi. Ensimmäiset kaksi kertaa oli jännää avata takaovi ‘väärin päin’, sen jälkeen tuo lähinnä tympi – etenkin kun saadakseni laukun takapenkille minun täytyi avata molemmat ovet. Ja se vei tilaa. Kaksi paskaista ovea keskellä parasta räntäkautta (lue: elo-huhtikuun välinen aika Suomessa pahimmillaan) kapealla parkkipaikalla pitävät huolen, että vaatteesi pyyhkivät kurat joko omista tai naapurin ovista kohtuullisen varmasti operaation aikana.

Unohtaen edelliset, kaikki muu olikin jo kohtuullisen miellyttävää. Vein auton myös Teslalla ajelevan kaverini kokeiltavaksi. Hänkin oli iloisesti yllättynyt ja rupesi jo harkitsemaan tuollaista kakkosautoksi.

Auton hyvä puoli oli sen koko: se tuntui kääntyvän lähes paikoillaan ja normaalilla tiellä parkkipaikalta kääntyminen takaisin saapumissuuntaan ei ollut mikään ongelma. Auton huono puoli taas oli .. sen koko. Moottoritiellä lyhyt ja kapea auto seilasi urissa ihan eri tavalla kuin isohko farmarini. Kehä 3:n sisällä pöristellessä pienet moottoritiesiirtymät eivät silti olleet talvikelilläkään mikään ongelma. Pidemmille matkoille en i3:lla lähtisi, mutta eipä siinä rangekaan sellaisiin ilman jatkuvia taukoja riitä, ts. se ei ole siihen tarkoitettu.

Ajaminen oli jouhevaa, suorituskyky ihan siedettävä polttomoottorikäyttöiseen tottuneelle joskin Teslamies vähän mutisi suorituskyvyn puutteesta. Pitäköön tunkkinsa. Ei tuolla jalkoihin jää, eikä tuollaisella kopilla odotetakaan Ferrarin suoritusarvoja. Mallihan oli 120Ah perusmalli, ei performance-sellainen joka olisi ollut ehkä vähän vikkelämpi, vaikkei sekään mikään raketti.

Range anxiety on useasti matkassa sähköauton kanssa. Etenkin pienemmällä akulla varustetun sellaisen. 120Ah i3:n kanssa ei kuitenkaan ahdistanut kummoisesti, akku riitti mukavasti, mittaristo korjasi jäljellä olevan matkan arviota kiltisti koko ajan ja arvio piti paikkansa. Kyllä tällä pöristelisi ihan huoletta kaikki päivät pääkaupunkiseudulla jos sen saisi yöksi lataukseen. Yhdessä välissä tosin unohdin puhaltimen lämmittämään autoa 28 asteeseen ja ihmettelin, kun matkalla Jumbosta Pasilaan rangesta hävisi 50 kilometriä. Niinpä. Kaikki mitä teet kuluttaa sähköä, ja sähköautolla kannattaa pysähtyä miettimään kannattaako lämmittää autoa ylettömän kuumaksi. Tästä viisastuneena väänsin oman plugin-hybridin lämmitystä kaksi astetta alaspäin ja huomasin että sähkö riittää yhtäkkiä aika monta kilometriä pidemmälle!

Lataus oli asia, jonka piti olla olennainen joten käsitellään nyt sitäkin: hidaslataus toimii 11kW teholla, pikalataus 50kW. Mitä tämä siis tarkoittaa? Akku on vajaan 40kW akku joten pikalaturilla saat sen täyteen reilussa tunnissa. Hitaammalla laturilla seisotat autoa laturin päässä useamman tunnin jos haluat ladata auton ihan tyhjästä ihan täyteen. Mutta näinhän ei yleensä pitäisi tehdä, vaan autoa pitäisi latailla pienempiä määriä aina kerrallaan joten jos tarpeeksi usein käyt kaupassa seisottamassa autoa hetken tolpassa, akku ei koskaan ole tyhjä. Tai näin ainakin luulisi. Puolen tunnin pyrähdys kaupassa käyttäen hidasta latausta ei paljon viisaria heilauttanut. Pikalaturilla olisi toki saanut enemmän virtaa, mutta se myös maksaa reilusti enemmän. Tunnin ostosmatkalla saisit jo hieman enemmän virtaa ja jos et kuluta virtaa ihan ylettömästi pärjäät tällä ihan mukavasti. Vielä paremmin pärjäät jos pystyt iskemään auton laturiin yöksi. 11kW latausasemalla akku on helposti yön aikana täynnä. Vaikka käyttäisit vain tavallista shukoa ja ~3kW lataustehoa, yön aikana autosi akku olisi silti täynnä. Jos siis pystyt lataamaan yön aikana kotona ja päivittäinen ajoamatkasi ei ylitä 200km, et tarvitse käytännössä edes ostoskeskusten latureita.

Entä range? Mittausten mukaan hyvällä säällä kaupungissa pystyt ajamaan ehkä jopa yli 300km matkoja. Huonolla säällä ja moottoritiellä taas kantama on pahimmillaan 165km luokkaa. Tästä johtuen siis edellä mainittu 200km.

Pientä “kauppakassia” etsivälle i3 on mahtava auto mikäli ulkonäkö toimii omalla kohdalla. Etenkin koeajovarusteilla ollut auto tuplakattoikkunoilla oli miellyttävän valoisa ja avara ja kiva ajella. Parkkipaikoille se mahtui hyvin kapeudestaan johtuen ja pyörittely taajamassa oli ketterää. Tässä käytössä auto on kuin kotonaan. Hätätilassa kyytiin mahtuu neljä ihmistä, ainakin jos eivät ole paikallisen koripallojoukkueen tähtipelaajia. Parhaimmillaan auto on kuitenkin enintään kahden aikuisen ja kahden pienen lapsen kulkuvälineenä kun tarve ei ole kuljettaa isoja kantamuksia mukana. Lapsettomalle golfaajapariskunnalle tämä kyllä vielä riittää, juuri ja juuri.

Sähköautot – Audi e-Tron

eTron kiinnosti luonnollisesti heti kun siitä kuulin. Oletin hintaluokan olevan ‘liian kallis’ koska en ole valmis maksamaan 100 000e autosta. Ei ole kovin moni muukaan. Olen kuitenkin päässyt testaamaan jokusta vastaavan hintaluokan bensavehjettä, joten yritän arvostella tätä nyt verrattuna näihin, en johonkin kolmanneksen maksavaan e-Golfiin.

Auton saaminen koeajoon oli hienoisen väännön takana, kuten tuntui olevan yleistä sähköautojen kanssa (poislukien eGolf sekä i3). Lopulta riittävä valitus sai aikaan yhteydenoton toiseen suuntaan ja auton järjestymisen testiin. Kiitokset siitä!

Kun auton vihdoin pääsi näkemään, ensimmäinen huomio oli sen massiivinen koko. En ollut varautunut ihan näin isoon autoon, enemmänkin olin odottanut enintään A6:n kokoista. Citymaasturina auto oli kuitenkin korkea, leveä ja muutenkin massiivisen oloinen. Sisällä tilaa oli vaikka muille jakaa niin edessä kuin takana. Kaikki näytti siltä kuin tämän hintaluokan autossa pitääkin, näyttöjä oli parikin kappaletta ja kaikesta huokui audimainen jämäkkyys. Myös ohjauksesta, vaikka sekin oli vielä karvan verran liian kevyt – ja hämmentävästi sitä ei ollut säädettävissä tarpeeksi jäykäksi vaikka lähes kaiken muun vehkeen hallintapanelista pystyikin konfiguroimaan mieleisekseen.

Auton ajettavuus oli kovin miellyttävä. Se Vain Kulki. Moottoritielle kiihdyttäessä iski tosin pieni pettymys, eihän se tuntunut oikein kiihtyvän minnekään. Melkein teki mieli raottaa ovea ja potkia lisää vauhtia. Hämmästys oli hienoinen, kun jalkaa kaasulta nostaessa huomasi mittarin näyttävän 150km/h. Meno tuntui niin rauhalliselta ja leppoisalta että olisin olettanut vauhdin olevan lähempänä kahdeksaa kymppiä! Auto on niin iso ja painava, että se kulkee kuin juna. Ääntä ulkoa ei kuulu oikein mitään – PAITSI sähkömoottorin vinkuna. Tämä hämmensi, koska kaikissa muissa sähköautoissa tähän asti rengasmelu oli ollut häiritsevän kova kun moottorin ääni puuttui kokonaan. Audissa renkaista ei kuulunut ääntä, mutta (jälleen, tähän mennessä ainoana) moottorin vinkuna kuului häiritsevän kovana koko ajan. Tuntui ihan siltä, kuin se olisi haluttu jättää kuuluviin tarkoituksella. Jos näin, suosittelen insinöörejä miettimään asiaa uudelleen. Täydellinen hiljaisuus olisi ollut selkeästi parempi.

Auto kiersi jälleen itseni lisäksi vanhempieni kokeiltavana sekä kahden eri Teslakuskin ihmeteltävänä. Teslamiehiin auto teki vaikutuksen vaikka kosketusnäytön vaatima voimankäyttö vähän nauratti, “tuntuu ihan Nokian 90-luvun kosketusnäyttöpuhelimelta!” mutta eihän tuo paha ollut kun siihen tottui. Alemman kosketusnäytön vääntyminen kirjoitusalustaksi navigaattoria käytettäessä oli vekkuli ominaisuus – sinne vaan sormella raapusteli osoitteen alkua ja valitsi sen jälkeen oikean. Kätevää!

Takakontti oli kohtuullisen kookas, mutta alalaita niin korkealla että käsiä väsytti jo ajatuskin tavaroiden nostamisesta rinnan korkeudelle. Olisin mieluusti nähnyt sen selkeästi alempana, etenkin kun tavaratilan lattian alta löytyi vaikka millaisia onkaloita joten koko alueen olisi saanut mielestäni vaivatta laskettua 30cm alemmas, jolloin käytettävyys olisi ollut ihan eri planeetalta. Konepellin alta löytyi hämmentävä määrä elektroniikkaa sun muuta, ei sinne latauskaapeleiden lisäksi paljon mitään olisi mahtunut. Hyvä kun edes ne.

Auton massiivinen koko herätti ristiriitaisia tunteita. Ajettavuus oli mahtava, kaikki tuntui hyvältä ja pidin autosta todella, mutta kaupungissa pyörittelyyn en sitä välttämättä haluaisi. Maantiellä auto taas oli kuin kotonaan – mutta riittääkö tällaiseen käyttöön 300+km range? Jos minulla oikeasti olisi halua laittaa 100ke autoon, tämä olisi kuitenkin varteenotettava kilpailija Tesla Model S:lle (tai etenkin X:lle). Kumpikin näistä on myös sen verran iso ettei niitä ehkä kaupunkikärryksi ajattelisi ensimmäisenä. Myös takakontin alareunan hämmentävä korkeus häiritsi. Ehkä tämä on enemmän näyttävä kuin käytännöllinen kulkuväline?

Jos tarvitset isoa sähköautoa, testaa ihmeessä tämäkin Tesla Model X:n lisäksi. Hintaluokka on sama, ja loput asiat ovat mielipidekysymyksiä. Mainittakoon ohessa etten X:ää ole päässyt koskaan kokeilemaan koska Tesla on yllättävän haluton vastaamaan mihinkään yhteydenotto- tai koeajopyyntöihin. Edes silloin kun itse keräävät ylös yhteystietoja koeajoa varten. Se kuitenkin Teslasta. Käytännöllisyysongelmat poislukien Audi oli mahtava auto. Niin kuin tällä hinnalla pitäisikin olla.

Auto Herttoniemen AudiCenteristä. Mitään en ole pyytänyt tai saanut tästä kirjoituksesta.