Sähköautot – VW e-Golf

Golfista lueskellessa tuntui sen kantama jo valmiiksi ahdistavalta. Halusin kuitenkin kokeilla tätä ja sehän onnistui. Auton sain valmiiksi lähes täyteen ladattuna (vaikka olin pyytänyt mahdollisimman tyhjänä jotta voisin testata myös latausnopeutta käytännössä). Ei siinä mitään, käyttöä tulikin samalle illalle heti. Jouduin ajamaan Sörnäisistä Järvenpäähän ja takaisin. Sää oli mukavan räntäsateinen, maassa muutama sentti sohjoa ja lämpötila lähellä nollaa joskaan ei sen alapuolella. Auto näytti rangea yli 200 kilometriä, joten ei kun ajamaan.

Ikkunoiden pitäminen puhtaana vaati lämmityslaitteen vääntelyä hetken, ja sen jälkeen näkymä pysyi pääasiassa kirkkaana. Järkytys oli kuitenkin kova kun pääsin vihdoin perille Järvenpäähän: reilun 40km pätkä räntäsateessa moottoritiellä ~100km/h mittarissa pudotti rangea lähes sadalla kilometrillä. Aloin olla jo hieman huolestunut virran riittämisestä paluumatkalle. Paluumatkalla mittari ei onneksi enää pudonnut yhtään niin pelottavaa vauhtia ja Vantaalle päästyäni jäljellä oli vielä kuutisenkymmentä kilometriä. Kävin näyttämässä autoa vielä vanhemmilleni, isäni kun on innostunut kaikenlaisista autoista ja kokeilee mielellään sähköautojakin jos vaan käsiksi pääsee. Molemmat olimme samaa mieltä: tuon kokoiseksi autoksi ihan kivat tavaratilat (merkittävästi paremmat kuin esim. BMW i3:ssa), takapenkillä viihtyi ihan oikeasti tilan ja mukavuuden suhteen (toisin kuin i3:ssa) ja muutenkin auto tuntui kokoistaan isommalta ja mukavammalta. Hieman höttöinen ajotuntuma söi vähän menoa, jämäkämpi ote kaikkeen olisi ollut enemmän mieleeni.

Kotimatkalla pysähdyin vielä Prismaan testaamaan type2-latauksen tehoa. Auto tolppaan, rauhassa kaupan läpi ostoksia keräten ja takaisin autolle. Pettymys oli kova kun mittarissa oli juuri ja juuri 10km lisää rangea. Ei riitä täyssähkön kanssa edes rauhallisella kauppakäynnillä latausaika (puolisen tuntia) yhtään mihinkään. Pikalaturilla olisi varmaan saanut paremman tuloksen mutta sitä nyt ei enää ehtinyt testata. Ajelin näillä sähköillä kotiin ja aamulla takaisin autoliikkeeseen ja kyllä se ~70km range riitti perille sen ~40km matkan. En sen alemmas uskaltanut tuota päästää ja tiesin liikkeellä olevan pihallaan pikalaturin joten en viitsinyt turhaan stressata auton palauttamista “tyhjänä”.

Mitä siis jäi käteen? Omaan käyttöön 200km rangella varustettu auto ei ole optio. Jos sitä lataisi joka yö kotipihassa ja ajelisi perusajelua Kehä 3:n sisällä, riittäisi tuo varmaan ihan hyvin mihin vaan. Auto on muuten mukava ajaa, tuntuu testatuista sähköautoista ehkä eniten perinteiseltä autolta ja tilaa oli pieneksi pystyperäiseksi ihan riittävästi. Kyllä tällä nelihenkinen perhekin liikkuisi kunhan liian moni perheenjäsenistä ei harrasta lätkää tai golfia (pun intended). Jos tarpeesi ovat tuota luokkaa, käy ihmeessä kokeilemassa!

Auto Herttoniemen VW:ltä. En ole saanut tai pyytänyt mitään etuja tästä tekstistä.