Konan kohdalla auton saaminen testiin oli yllättävän nihkeää. Sinällään tietysti ymmärrettävää kun autoja oli (kai?) vain se yksi ainoa. Pienellä sähköpostiväännöllä homma kuitenkin järjestyi. Pyysin jälleen auton mahdollisimman tyhjänä koska yksi kiinnostava asia oli ummikkona nimenomaan auton lataamiseen kuluva aika. Päivä sovittiin, menin paikalle. Teimme paperit, katsoimme auton hallintalaitteet läpi ja eikun matkaan.
Ensimmäiseksi huomasin heti, että auto oli ladattu (taas) täyteen. Niinhän suurin osa sen tahtoo, mutta kun olin erikseen pyytänyt ettei näin olisi. Ei siinä mitään, niinhän (lähes) jokainen muukin kauppa oli tehnyt. Mittari näytti noin 400km rangea joten eihän siinä auttanut muu kuin lähteä ajelemaan päämäärättä ympäriinsä jotta saisi akkua kulutettua. Nokka siis kohti Porvoota. Apple CarPlay kuului valikoimaan joten se piti heti testata. Välitön viha-viha -suhde vekotinta kohtaan. Vika ei ole Huyndaissa vaan CarPlayssä. Puheentunnistus ei toiminut lainkaan, käyttölogiikka ontui ja kaikin puolin tuntui siltä että nyt on löytynyt ihan selkeästi surkein Applen tuote ikinä. Autohan tukee myös Android Autoa ja on siinä vaikka mitä muutakin. Tätä puolta en osaa kommentoida kun en androidia omista.
Auto oli tyypillinen pieni citymaasturi – kohtuullisen korkea, muttei ihan niin kapea ja kiikkerä kuin i3. Kyllä tällä moottoritielläkin päästeli menemään. Ratti tosin nyki vähän väliä oudosti ja tuntuma tuntui todella surkealta. Kirosin autoa jo alimpaan helvettiin ennen kuin silmäkulmasta huomasin pienen valon kojelaudassa. Aha, kaista-avustin päällä. Auto yritti pitää itsensä automaattisesti kaistalla ja teki tätä nytkien rattia pienin liikkein aina välillä. En ehkä tykännyt, mutta kyllä tuo pääasiassa työnsä teki. Ja tämähän oli ensimmäinen tutustumiseni kyseiseen ominaisuuteen missään autossa. Myöhemmin löysin sen vielä muistakin, mutta ei siitä sen enempää. Kytkin automatiikat pois, ja kaikki alkoi tuntua paljon luontevammalta. Ohjaus oli ylikorostetun höttöinen niin kuin jostain ihmeen syystä kaikissa testaamissani sähköautoissa (poislukien Teslat). Jos se ei haittaa, homma toimi kivasti. Auto kulki vikkelästi, tehoa riitti vaikkei se mikään superauto ollutkaan, kojelaudalla törröttävä HUD-näyttö antoi olennaiset suoraan silmien eteen ja auto tuntui ihan mukavalta. Ajelin aikani kohti Porvoota, sieltä metsien läpi Lahden moottoritielle ja sieltä takaisin kohti sivistystä. Matkalla pysähdyin näyttämään autoa Teslalla ajavalle kaverille sekä vanhemmilleni. Molemmat pitivät autoa ihan mukavana. Kaikki toimi.
Takaluukkuun tuli kurkattua myös, samoin “etuluukkuun”. Ensimmäinen oli hieman ahtaampi kuin olisin halunnut vaikka kyllähän sinnekin tavaraa tunkee, etenkin jos kaataa penkit alas. Konepellin alta tosin paljastui yllätys, ei siellä mitään etuluukkua ollut. Toinen yllätys tuli vastaan onneksi jo tässä vaiheessa: Autossa ei myöskään ollut type2-latauspiuhaa mukana lainkaan. Hankalaksi olisi mennyt lataamisen testaaminen. Tämä oli paha pettymys, etenkin kun nimenomaan olin painottanut latauksen testaamista koeajoa varatessa. Eipä siinä mitään, koeajolle tuo 400km range riitti ihan kivasti, ja kohtuullisen hyvin se piti paikkansakin vaikka moottoritieajoakin tuli kohtuullisen suuri osa lenkistä.
Mitä jäi käteen? Auto oli miellyttävä ja hiljainen ajaa, ohjaus turhan ylitehostettu (kuten mielestäni monessa autossa nykyään), mediapuoli oli monipuolinen, HUD oli hyvä lisuke, autossa istui ihan mielellään ja tavaraakin sinne saisi tarvittaessa kunhan ei tarvitse takapenkille ihmisiä. Parhaimmillaan ehkä kuitenkin enintään 2+2 -kokoonpanolle, takapenkki oli yli 180-senttiselle hieman ahdas. Kyllä siellä jonkin aikaa istuu mutten haluaisi siellä välttämättä viettää matkaa Helsingistä Turkuun. 400km range teki vaikutuksen – kyllä tällä jo ajelisi suht huoletta pidempiäkin päivämatkoja kunhan välillä malttaisi ladata lisää. Kysymysmerkiksi jäi, kuinka nopeasti lataus oikeasti onnistuisi. Varteenotettava vaihtoehto riittävää rangea etsivälle, tämän edullisemmalla ei löydy oikein mitään vastaavaa.
Auto Metro-autosta Herttoniemestä. En ole pyytänyt enkä saanut mitään itse koeajon lisäksi tekstistä.