eTron kiinnosti luonnollisesti heti kun siitä kuulin. Oletin hintaluokan olevan ‘liian kallis’ koska en ole valmis maksamaan 100 000e autosta. Ei ole kovin moni muukaan. Olen kuitenkin päässyt testaamaan jokusta vastaavan hintaluokan bensavehjettä, joten yritän arvostella tätä nyt verrattuna näihin, en johonkin kolmanneksen maksavaan e-Golfiin.
Auton saaminen koeajoon oli hienoisen väännön takana, kuten tuntui olevan yleistä sähköautojen kanssa (poislukien eGolf sekä i3). Lopulta riittävä valitus sai aikaan yhteydenoton toiseen suuntaan ja auton järjestymisen testiin. Kiitokset siitä!
Kun auton vihdoin pääsi näkemään, ensimmäinen huomio oli sen massiivinen koko. En ollut varautunut ihan näin isoon autoon, enemmänkin olin odottanut enintään A6:n kokoista. Citymaasturina auto oli kuitenkin korkea, leveä ja muutenkin massiivisen oloinen. Sisällä tilaa oli vaikka muille jakaa niin edessä kuin takana. Kaikki näytti siltä kuin tämän hintaluokan autossa pitääkin, näyttöjä oli parikin kappaletta ja kaikesta huokui audimainen jämäkkyys. Myös ohjauksesta, vaikka sekin oli vielä karvan verran liian kevyt – ja hämmentävästi sitä ei ollut säädettävissä tarpeeksi jäykäksi vaikka lähes kaiken muun vehkeen hallintapanelista pystyikin konfiguroimaan mieleisekseen.
Auton ajettavuus oli kovin miellyttävä. Se Vain Kulki. Moottoritielle kiihdyttäessä iski tosin pieni pettymys, eihän se tuntunut oikein kiihtyvän minnekään. Melkein teki mieli raottaa ovea ja potkia lisää vauhtia. Hämmästys oli hienoinen, kun jalkaa kaasulta nostaessa huomasi mittarin näyttävän 150km/h. Meno tuntui niin rauhalliselta ja leppoisalta että olisin olettanut vauhdin olevan lähempänä kahdeksaa kymppiä! Auto on niin iso ja painava, että se kulkee kuin juna. Ääntä ulkoa ei kuulu oikein mitään – PAITSI sähkömoottorin vinkuna. Tämä hämmensi, koska kaikissa muissa sähköautoissa tähän asti rengasmelu oli ollut häiritsevän kova kun moottorin ääni puuttui kokonaan. Audissa renkaista ei kuulunut ääntä, mutta (jälleen, tähän mennessä ainoana) moottorin vinkuna kuului häiritsevän kovana koko ajan. Tuntui ihan siltä, kuin se olisi haluttu jättää kuuluviin tarkoituksella. Jos näin, suosittelen insinöörejä miettimään asiaa uudelleen. Täydellinen hiljaisuus olisi ollut selkeästi parempi.
Auto kiersi jälleen itseni lisäksi vanhempieni kokeiltavana sekä kahden eri Teslakuskin ihmeteltävänä. Teslamiehiin auto teki vaikutuksen vaikka kosketusnäytön vaatima voimankäyttö vähän nauratti, “tuntuu ihan Nokian 90-luvun kosketusnäyttöpuhelimelta!” mutta eihän tuo paha ollut kun siihen tottui. Alemman kosketusnäytön vääntyminen kirjoitusalustaksi navigaattoria käytettäessä oli vekkuli ominaisuus – sinne vaan sormella raapusteli osoitteen alkua ja valitsi sen jälkeen oikean. Kätevää!
Takakontti oli kohtuullisen kookas, mutta alalaita niin korkealla että käsiä väsytti jo ajatuskin tavaroiden nostamisesta rinnan korkeudelle. Olisin mieluusti nähnyt sen selkeästi alempana, etenkin kun tavaratilan lattian alta löytyi vaikka millaisia onkaloita joten koko alueen olisi saanut mielestäni vaivatta laskettua 30cm alemmas, jolloin käytettävyys olisi ollut ihan eri planeetalta. Konepellin alta löytyi hämmentävä määrä elektroniikkaa sun muuta, ei sinne latauskaapeleiden lisäksi paljon mitään olisi mahtunut. Hyvä kun edes ne.
Auton massiivinen koko herätti ristiriitaisia tunteita. Ajettavuus oli mahtava, kaikki tuntui hyvältä ja pidin autosta todella, mutta kaupungissa pyörittelyyn en sitä välttämättä haluaisi. Maantiellä auto taas oli kuin kotonaan – mutta riittääkö tällaiseen käyttöön 300+km range? Jos minulla oikeasti olisi halua laittaa 100ke autoon, tämä olisi kuitenkin varteenotettava kilpailija Tesla Model S:lle (tai etenkin X:lle). Kumpikin näistä on myös sen verran iso ettei niitä ehkä kaupunkikärryksi ajattelisi ensimmäisenä. Myös takakontin alareunan hämmentävä korkeus häiritsi. Ehkä tämä on enemmän näyttävä kuin käytännöllinen kulkuväline?
Jos tarvitset isoa sähköautoa, testaa ihmeessä tämäkin Tesla Model X:n lisäksi. Hintaluokka on sama, ja loput asiat ovat mielipidekysymyksiä. Mainittakoon ohessa etten X:ää ole päässyt koskaan kokeilemaan koska Tesla on yllättävän haluton vastaamaan mihinkään yhteydenotto- tai koeajopyyntöihin. Edes silloin kun itse keräävät ylös yhteystietoja koeajoa varten. Se kuitenkin Teslasta. Käytännöllisyysongelmat poislukien Audi oli mahtava auto. Niin kuin tällä hinnalla pitäisikin olla.
Auto Herttoniemen AudiCenteristä. Mitään en ole pyytänyt tai saanut tästä kirjoituksesta.