Sähköautoilu ilman sähköä

Kaikkea pitää kokeilla. Ainakin lain puitteissa. Päädyin tilanteeseen jossa sähköauto kiinnostaa jossain määrin, mutta ongelmaksi muodostuu sen lataus. Kotona lataus ei ole mahdollista vielä aikoihin koska taloyhtiö ja isännöitsijä vastustavat raivokkaasti. Toimiston parkkihallissa lataus ei ole mahdollista koska sieltä ei löydy sähköä ja isännöitsijä ilmoitti sielläkin ettei muutoksia tule tapahtumaan vuoteen-pariin. Oh well.

Päätin ottaa selvää, onko mahdollista elää sähköauton kanssa samalla tavalla kuin normaalin bensakotteron. Eihän meillä kotipihassa ole bensapumppuakaan. Katujen varsilla on erilaisia latauspisteitä, kaupoissa on enenevässä määrin jopa nopeitakin latauspisteitä, ja jotenkin kuvittelisi että jos kauppakeskuksissa löytää tekemistä tarpeeksi pitkäksi aikaa, tästähän voisi tulla jotain.

Olen ottanut yhteyttä useampaan automyyjään ja pyrkinyt saamaan koeajoon kaikki olennaiset: Audi e-Tron, BMW i3, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona, Kia Niro, Tesla Model ..mikätahansa, Jaguar i-Pace jne. Kaikille olen selittänyt saman tilanteen: Haluan auton mahdollisimman tyhjänä, haluaisin sen mieluusti mahdollisimman pitkälle ajalle jotta voin nimenomaan testata sekä 1) Latauksen nopeutta että 2) auton kulutuksen vastaavuutta range-lukemiin niin kaupungissa kuin maantiellä. Ensimmäinen kohta nimenomaan siksi, että pyrin “tuhlaamaan” autoa mahdollisimman vähän. Mieluummin otan sen ajoon ja ajan suoraan tolpalle ensimmäiseen lataukseen jotta pääsen näkemään minkä verran saan lisää kilometrejä “tankkiin” kauppa- tai salireissun aikana. Sen jälkeen haluaisin ajaa sen verran päivän tai kahden aikana että näen mihin asti lataus putoaa ja lataan tämän jälkeen vielä uusiksi. Toinen latauksista pikalaturissa, toinen hitaammassa. Vielä parempi olisi jos pystyisi testaamaan myös eräistä kaupoista löytyviä todella heikkotehoisia latureita nähdäkseen millä tavalla eroa syntyy.

Osa sähköautoilijoista on naureskellut tälle ja ollut sitä mieltä että kyllähän ne laskea voi. Niin varmaan voi joku sellainen joka tietää kaikki tarvittavat, mutta kuinka moni ‘dino-autoilija’ (kuten sähköautoilijoiden käyttämä viehkeä termi kuuluu) tietää, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Kuinka moni tulee ajatelleeksi, että niin lataustolppia kuin autojen sisäisiä latureita on erilaisia, ja kaksi autoa eivät lataa samasta tolpasta välttämättä yhtä nopeasti? Kaikki autot tankkaavat samalta pistoolilta 50 litraa bensaa täsmälleen samassa ajassa. Kuinka moni osaa huomioida, että 40km moottoritiellä 110km/h voikin auton mielestä tarkoittaa 70km rangen kutistumista? Kuinka moni tietää, että talvella osa autoista lämmittää akkuja ensin useamman hetken ja vasta tämän jälkeen virtaa alkaa valua autoon sisään? Kuinka moni tietää, että lataustöpseleitä on monenlaisia ja kaikki eivät käy kaikkiin? Minä en tiennyt, mutta nyt tiedän ja siksi haluaisin avata tätä kaikkea niille joita se kiinnostaa ymmärrettävällä tavalla.

Minähän en omista sähköautoa vielä. Plugin-hybridin kylläkin, joten osa sähkötouhuista on tullut tutuksi. Osan opin mennessäni ja pyrin selvittämään ne myös muille. Jokaisesta kokeillusta autosta kirjoitan lyhyen postauksen ja pyrin vertailemaan sitä nimenomaan bensa-autoilijan näkökulmasta. En hehkuta hulluna sähkön ylivertaisuutta, vaan yritän miettiä kuinka kukin näistä pärjäisi tavallisella ihmisellä ‘tavallisen’ auton korvikkeena – ja mitä sillä ylimääräisellä rahalla saa, kaikki kun maksavat kohtuullisen reilusti enemmän kuin bensamoottorilliset autot.

Leave a Reply